کاشت رزماری



رزماری گیاهی چند ساله از خانواده نعنائيان، به فرم درختچه‌ای و هميشه سبز است.  دارای ساقه‌ای چوبی به ارتفاع نیم تا یک متر با برگ‌های  بسیار معطر، متقابل با کناره برگشته، باریک و دراز و نوک تیز.

رزماری یکی از چاشنی‌های پُرمصرف در آشپزی است. بعضی اعتقاد دارن رزماری فقط در باغ خانه‌هایی رشد می‌کند که بانوی خانه، حقیقتاً ارباب خانه باشد.  رزماری در طب سنتی به عنوان بند آورنده‌ی خون، مقوی، ضدنفخ، ضداسپاسم و معرق کاربرد دارد. عصاره و روغن فرار آن، به منظور سقط جنین و افزایش خون‌ریزی قاعدگی، مصرف می‌شود. خانواده نعنائيان همه طبيعت گرم دارند. از اين گياه برای درمان روماتيسم و ميگرن استفاده میشود و هم چنين اين گياه باعث افزايش گردش خون در سطح بدن میشود. برای جلوگيری از ريزش مو و درمان كم مويی مصرف میشود.



رزماری گیاه بومی نواحی مدیترانه است ولی در نواحی مختلفی از جهان کشت می‌گردد. این گیاه از نواحی اسپانیا، مراکش، یوگسلاوی سابق و تونس صادر می‌شود.

رزماری گیاهی است مقاوم به سرما و شرایط خشکی و این خصوصیت ها سبب شده است که در اکثر مناطق قابل کشت باشد. رزماری بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر مناطق کشورمان به صورت محدود یا وسیع کشت می گردد. رزماری در بسیاری از کشورهای اروپایی به صورت وسیع کشت می شود.

رزماری در زمینهای آهکی ، سبک و آفتابگیر بخوبی رشد می کند – بافت خاک مناسب بافت لومی شنی و PH  مناسب 7 – 5/6 می باشد – مقاومت بالایی به شوری و خشکی دارد و شدت بتلای تابش را براحتی تحمل می کند .در کل اقلیم مورد نیاز رزماری آفتاب کامل و زمستان بدون یخ زدگی و تابستان ملایم می باشد.


تکثیر
از طریق کاشت دانه های رسیده ، خوابانیدن و قلمه تکثیر می شود ، ولی بهترین روش کاشت قلمه زدن می باشد به اینصورت که در بهار یا پاییز سرشاخه های برگدار گیاه را در ماسه کاشته و در محل مناسبی نگهداری می کنند که پس از 2 الی 3 ماه قلمه ها ریشه دار شده و سپس آنها را به زمین اصلی منتقل می کنند .

قسمتی ازسر شاخه  رزماری رو با قیچی ببرید و برگهای انتهایی رو از روی ساقه به ارامی جدا کنید فقط برگهای قسمت فوقانی گیاه باقی بماند کافی هست.



گلدانی رو حاضر کنید و پر از خاک کنید و ابپاشی کنید . داخل خاک  یک سوراخ  اندازه ساقه رزماری  ایجاد کنید و  قسمت ساقه را  داخل خاک بکارید.و دوباره کمی اب بدید .  

هفته های اول هر روزگلدانتان را ابیاری کنید. نباید خاک  گیاه خشک شود چون  بعد از کاشت بلافاصله شروع به ریشه زدن خواهد کرد و قبل از اینکه ریشه های گیاهتان مقاوم بشوند اگرخاک گلدان خشک بشود رزماریتون هم خشک خواهد شد . بعد از کاشت حدود 2 -3 ماه رزماری شما رشد نخواهد کرد چون در حال ریشه زدن است .بعد از 2-3 ماه میتوانید رزماری را به زمین اصلی هر جایی که دوست داشتید منتقل کنید.



حدود 4 ماه میشود که من این رزماری را قلمه زدم از قسمتی که با دست نشان میدهم رزماری من در این مدت رشد کرده است. و دوتا شاخه جدید دیگری هم از انتهای ساقه در حال رشد هستند .






۱۷ نظر:

  1. yebar dide budam ke modele durbineto gofte budi ama nemidunam koja bud, mishe 2bare begi modelesh chie? mamanun
    midunam akas bashish herfeyie ama durbinesham mikhastam bedunam
    ;)

    پاسخحذف
  2. سلام
    ما یه بوته رزماری تو حیاط داریم. من تا مدت‌ها نمی‌دونستم که این رزماریه. یک‌بار چندتا شاخه‌اش رو چیدم و تو چای دم آوردم خیلی هم عطر خوبی داره. همین امروز می‌خوام برم و به این روشی که گفتی بکارمش. امیدوارم سبز بشه. واقعا ممنونم من از خیلی از پست‌هات استفاده می‌‌کنم و واقعا ممنونم.

    پاسخحذف
  3. چقدر روح زندگی توی این پستت بود ، دوسش داشتم

    پاسخحذف
  4. دمت گرم خیلی خوب توضیح دادی خیلی خوب بود

    پاسخحذف
  5. آورین خیلی خوب بود سایت های دیگه اصلا خوب توضیح تکثیرش رو نداده بودند

    پاسخحذف
  6. سلام لیلای عزیز
    میشه رزماری رو تو گلدون هم نگه داشت، من باغچه ندارم
    یعنی هرچی که بخوام تو بلاگ شما هست، عااالی هستین شما

    پاسخحذف
  7. خیلی ممنون از پست آموزشی خوبتون همراه با عکس.

    پاسخحذف
  8. سپاسگذار زحمات و محبتتان هستم.لطفا در دیگر پستهایتان هم ما را شریک تجربه و دانشتان قرار دهید.

    پاسخحذف
  9. عالي بود ممنون از راهنماييتون بچه ها

    پاسخحذف