بلغور مراکشی




یکی از خوراکی هایی که پیشینیان مان مورد استفاده قرار می دادند بلغور گندم و جو بوده است. بلغور در لغت به معنای هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته است و به طور خاص گندم یا جو ی پخته شده و خشک کرده را گویند که با آسیا نیمکوب کرده ا ند (فرهنگ برهان قاطع و آنند راج).

قدیما از برنج کمتر و شاید سالی یک یا دو بار استفاده می کردند و بیشتر از غذاهای سالم مانند شب چره، به جای شام و پلوی بلغور یا آش بلغور استفاده می کردند که خاصیت بیشتر داشت.
از آنجا که نمی توان گندم یا جو را به مدت طولانی نگاه داشت، گندم یا جو را پس از پوست گرفتن با آب یا شیر نیم پخت کرده و سپس خشک می نمودند و در هاون نیمکوب کرده و نگاه می داشتند.

بلغور را می توان مدتها نگهداری کرد بدون آنکه کپک بزند و یا بوی رطوبت بگیرد و در مواقع ضرورت می توان با آن آش یا پلو تهیه کرد. هر کیلو گرم بلغور پخته شده حاوی 80 میلی گرم کلسیم، 400 میلی گرم فسفر، 10 میلی گرم آهن، 600 میلی گرم پتاسیم است و حدود 300 کالری انرژی تولید می کند.




مواد لازم:


بلغور: 1 پیمانه
اب سبزیجات : 3/4 پیمانه ( اگر ندارید اب معمولی )
اب : 1 پیمانه
کره : 2 قاشق غذا خوری
روغن مایع: 1 قاشق غذا خوری
پیاز: خرد شده  3 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه و  زعفرون







داخل قابلمه کره و روغن رو بریزید و پیاز خرد شده رو اضافه بدید تفت بدید تا طلایی بشه فلفل سیاه اضافه کنید.
بلغور رو اضافه کنید بهش اب و اب سبزیجات  رو اضافه کنید مخلوط کنید .



بزارید به جوش بیاد و بعد بهش زعفرون رو اضافه کنید حرارت رو کم کنید در قابلمه رو بزارید تا خوب دم بکشه و نرم بشه و دون دون بشه . دقیقا مثل برنج و کته کردن.



این برنج خوشمزه رو با کباب سرو میکنن که من از گوشت های گیاهی Quorn استفاده کردم . داخل یک قاشق کره سرخ کردم و کنار بلغور سرو کردم .. فوقالعاده خوشزه همراه پیاز و سالاد





* اب سبزیجات اماده در فروشگاهها عرضه میشه اگر نداشتید میتونید خودتون تهیه کنید . اینجــــــــــــــا دستورش رو ببینید.

* بلغور گندم هست که پخته و خشک شده و خرد شده میتونید از همه فروشگاهها به اسم Bulgur تهیه کنید.

* محصولات Quorn رو میتونید از کروگر یا هول فودز یا اچ - ای - بی  تهیه کنید . محصولات متنوع دیگه ای هم داره مثل تکه های مرغ - گوشت چرخ کرده - سینه مرغ - سوسیس - کالباس - همبرگر ..
این محصولات بیشتر از گوشت حیوانی پروتئین دارن و درصد چربیشون هم خیلی کم و یا حتی -0- هست . دارای فیبر بیشتری هم هستن . این محصولات از نوعی قارچ خزه ای تهیه میشن که مزشون فوقالعاده شبیه به گوشت هست.








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر