بلغور با رشته پلویی




یکی از خوراکی هایی که پیشینیان مان مورد استفاده قرار می دادند بلغور گندم و جو بوده است. بلغور در لغت به معنای هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته است و به طور خاص گندم یا جو ی پخته شده و خشک کرده را گویند که با آسیا نیمکوب کرده ا ند (فرهنگ برهان قاطع و آنند راج).
قدما از برنج کمتر و شاید سالی یک یا دو بار استفاده می کردند و بیشتر از غذاهای سالم مانند شب چره، به جای شام و پلوی بلغور یا آش بلغور استفاده می کردند که خاصیت بیشتر داشت.
از آنجا که نمی توان گندم یا جو را به مدت طولانی نگاه داشت، گندم یا جو را پس از پوست گرفتن با آب یا شیر نیم پخت کرده و سپس خشک می نمودند و در هاون نیمکوب کرده و نگاه می داشتند.
بلغور را می توان مدتها نگاه داری کرد بدون آنکه کپک بزند و یا بوی رطوبت بگیرد و در مواقع ضرورت می توان با آن آش یا پلو تهیه کرد. هر کیلو گرم بلغور پخته شده حاوی 80 میلی گرم کلسیم، 400 میلی گرم فسفر، 10 میلی گرم آهن، 600 میلی گرم پتاسیم است و حدود 300 کالری انرژی تولید می کند.









مواد لازم:

رشته پلویی : خرد شده در اندازه های 2 سانتی یک پیمانه
بلغور: 1 پیمانه
پیاز: خرد شده 4 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه
کره : 2 قاشق غذا خوری
روغن مایع : 1 قاشق غذا خوری
اب جوش : 4 پیمانه






کره رو با روغن مایع بریزید داخل قابلمه و پیازهای خرد شده رو بهش اضافه کنید تفت بدید تا وقتی که پیازها طلایی بشه نمک و فلفل سیاه فراموش نشه


حالا رشته ها رو اضافه و با کره و روغن یه تفت کوچیک بدید بهش بلغور رو اضافه کنید و اب جوش رو بریزید.



بزارید تا اب به جوش بیاد همین که جوشید  در قابلمه رو بزارید و حرارت رو کم کنید و بزارید مثل برنج دم بکشه و هیچ ابی ته قابلمه نمونه



با ماست و خیار یا ماست و سیر یا سالاد مورد علاقتون نوش جان کنید .

من با این ســــــــــــــــــــــــالاد خوردم




نوش جان





















۶ نظر:

  1. Leila jan salam,
    aziz masterchef vase season e jadidesh dare mire chandta shahr ke yekish Austin hast, yadame gofti to texas zendegi mikoni, bodo boro register kon va sherkat kon. aziz to ba in hame estedad beri hatman be marahelke bala miresi to mosabeghashon. Bodooo bebinam, tanbali nakon!!

    XOXO
    Nafise

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای قربونت برم مرسی لطف داری عزیزممم
      من برم میگن کوچولو بدو برو دنبال بازیت
      :D

      حذف
    2. Waaa ki gofte!? Az to behtar ham mage hast! Man kolan show sho follow mikonam hamishe, khodayee to karet kheili alye o behtar. Aslan ham natars, chand bar ham didam ke Vegan tosh boode va bala omadan ziad. Hamin season ham ye vegan dare vase Indiast gamonam, kolli bala omade to 6 tast alan!
      Vali jeddi Leila ye researchi kon, apply kon barash :)

      حذف
    3. ممنون از اینکه بهم اعتماد به نفس میدی و تشویقم میکنی

      ❤❤

      حذف
  2. سلام لیلا جان. توی آمریکا جایگزین رشته ی پلویی به نظرت چه جور رشته ای بگیرم؟ ممنون عزیزم خسته نباشی😍😍😍😍😍

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم من متاسفانه چیزی شبیه به رشته پلویی خودمون ندیدم . باید یه مغازه ایرانی یا ترکی پیدا کنید

      حذف