سبزه عید نوروز





مواد لازم:

عدس
اب
دستمال


برای گندم:
گندم امسال
اب
دستمال کتان یا نخی



عدس ها رو قبل از عید تقریبا 2 هفته مانده به عید یک شب در اب خیس کنید  روز بعد عدس ها رو داخل ظرف مورد نظر بریزید اب عدس ها را هر روز تعویض کنید تا عدس ها خراب و پوسیده نشوند ، هیچوقت عدس‌ها را به صورت لایه نازک در ظرف نریزید بلکه مقدار زیادی در ظرف بگذارید.یک دستمال رو خیس کنید ابش رو بگیرید و روی عدسها پهن کنید به طوری که دستمال روی همه دونه ها رو بگیره

هر روز چند مرتبه روی دستمال اب اسپری کنید و نزارید دستمال خشک بشه اما حواستون باشه اب ته ظرف زیر عدسها جمع نشه که باعث گندیدن عدسها میشه  سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است ( نه گرم و نه سرد ) قرار بدید

هر روز عدس ها را با اب ابکشی کنید ( درون ظرف اب بریزید و خالی کنید تا عدس ها تازه بمونن ) ، روی دستمال روهر روز با اسپری مرطوب کنید تا زمانیکه عدس ها جوانه بزنن.
 پس از اینکه عدس ها کمی سبز شدند میتونید دستمال رو از روی عدسها بردارید ، سبزه را همچنان ابیاری کنید
( ابکشی و اسپری کردن اب )

سبزه رو در جایی قرار بدید که از نور مناسبی برخوردار هست ، در این مدت  هر روز ظرف را نسبت به منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه ها یکدست رشد کنن.







برای سبزه گندم :


10-12 روز مانده به عید 1 لیوان گندم را درون کاسه ای بریزید ، درون کاسه اب بریزید تا اندازه ای که روی گندم ها را بپوشاند ، هر روز اب کاسه را تعویض کنید.


پس از 2 روز گندم ها شروع به جوانه زدن میکنند و باید اب کاسه را خالی کنید ، گندم ها را درون یک دستمال نخی  یا کتان مرطوب قرار دهید ( دستمال باید همیشه مرطوب باشد ).


پس از اینکه گندم ها شروع به ریشه زدن کردند انها را از دستمال خارج کنید ، گندم ریشه زده را درون ظرف اصلی  پخش کنید ، روی گندم ها را پارچه نخی بیندازید و هر روز روی دستمال را با اب اسپری کنید تا گندم ها جوانه بزنند د.


وقتی گندم ها ساقه نقره ای رنگ زدند پارچه را از روی انها برداشته و ظرف را در جایی خنک و کنار منبع نوری مانند پنجره قرار دهید ( از تابش مستقیم افتاب خودداری کنید ) ، هر روز روی گندم ها را با کمی اب اسپری کنید.

در کاشت سبزه استفاده از ظروف سفالی و چینی بهتری است ، و عمر سبزه بیشتر میشود ، آبی که برای سبزه استفاده میکنید باید ولرم باشد ؛ اگر در محیط گرم و خشک زندگی میکنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانتیمتری نرسیده اند از پارچه مرطوب همچنان استفاده کنید.







۱۳ نظر:

  1. قوربونت برم لیلا جون چه عکسای قشنگی گذاشتی!!!!!!!!!!!!

    پاسخحذف
  2. سلام...ممنون از این مطلب خوبی‌ که نوشتین...سوال دارم...خطّ دوم نوشتین آب عدس‌ها رو هر روز عوض کنید...مگه نه اینکه فقط یک شب تو آب غوطه ور هستن...چه آبی‌ رو هر روز تعویض کنیم؟ ممنونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خواهش میکنم

      اب رو داخل ظرف عدسها میریزیم و خالی میکنیم .. توضیحات رو بخونید نوشتم عزیزم

      حذف
  3. لیلا جون من الان عدس ها م بلند شده سبز شده خیلی مراقب نور و ابش هستم اما حس می کنم بعضیاشون خم شده اصولا برای شاداب نگه داشتنش باید چقدر اب بدم ؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هر از گاهی با اسپری اب بهشون اب اسپری کن عزیزم و جای خنک نگهداریش کن

      سبزه ها رو باید چک کنی اگر دیدی نیاز به اب بیشتری داره باید دفعات ابیاریش رو بیشتر کنی

      حذف
  4. خوب اگه بزرگ بشن شرو به خم شدن می کنند، بهتره در جای خنک نگهداری شود و این که اب بدهید و بد طرف را خم کرده تا اب اضافی خارج شود، وقتی بزرگ شد 1 بار اب دادن در روز کافیه، و بهتره با اسپرس این کار رو بکنید ، پبشاپیش سال نو مبارک

    پاسخحذف
  5. سلام
    ممنون از سایت خوب و توضیحات کامل و جامع تون
    میخواستم بدونم برای عدس و گندم هر کدوم باید تا چه ارتفاعی در ظرف ریخته بشه که مثل سبزه های شما سبز باشه. ممنونم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم من کف ظرف رو دو لایه عدس و دولایه گندم ریختم

      زیاد هم پر نکردم راستش

      حذف
  6. سلام ليلا جون لطف ميكنيد بگيد مارك فرتون چيه ؟

    پاسخحذف