پلو ازبکی







مواد لازم:


هویج : متوسط 4 عدد
پیاز: 1 عدد
زیره درسته : 1 قاشق چای خوری پر
پودر زیره : 1 قاشق چای خوری
زرشک: 2 قاشق غذا خوری
کشمش پلویی:نیم پیمانه
نخود پخته : 1 و نیم پیمانه
دانه فلفل سیاه: 8 عدد
زعفران و نمک
Long-Grain Rice برنج : 2 و نیم پیمانه
اب جوش : 3 پیمانه
برگ مو
سیر بوته ای : 1-2 عدد







سالها پیش که گیاه خوار نبودم یک دوست ازبکی خوش سلیقه داشتم که همیشه برای  مهمونی ها این پلو خوشرنگ و رو رو میپخت .  یادم نمیره روزی که  تستش کردم به نظرم  بهترین و لذیذترین پلویی بود که به عمرم خورده بودم  .. گذشت تا اینکه چند روز پیش تو خبرها دیدم این خوراک لذیذ به عنوان یکی از خوراکی های فرهنگی ازبکستان و تاجیکستان به ثبت یونسکو در اومده  و با دیدن عکسش به شدت حوس کردم ... با خودم گفتم چرا نشه بدون گوشتش رو تهیه کرد ؟!

پلو ازبکی و یا " اش پلو" تاجیک در میان مردم  با نام "شاه غذاها" شناخته شده هست  و با گوشت, سبزیجات، برنج، و ادویه پخته می‌شه و حدود ۲۰۰ نوع از این پلو وجود داره.
ضرب المثل‌هایی مانند "آش و آشنایی" یا "اگر آش کسی را خوردید، باید ۴۰ سال سپاسگذار باشید" نشانه‌ای اهمیت این نوع غذا برای تاجیکان و ازبک ها است."
در اصل این پلو با چربی و گوشت گوسفندی تهیه میشه  یعنی پیاز این پلو با چربی سرخ میشه و بعد بهش تکه های گوشت اضافه میشه .. اندازه تکه های  گوشتی که در پخت این  خوراک استفاده میشه میتونه اندازه تکه های گوشت خورشتی و یا درشتر ویا حتی  همراه استخوان باشه بستگی به سلیقه و ذائقه افراد داره .. اما ما که گیاه خواریم چه کنیم؟
 
من برای جایگزین گوشت حیوانی  از گوشت گیاهی استفاده کردم .   برای چربی هم از کره ..

پس بریم که این پلو لذیذ رو باهم بپزیم..





ابتدا هویج ها رو دراز خلال میکنیم . میزاریم کنار .  هویج ها باید باریک و بلند باشن نباید کوتاه خرد کنید. حدودای  5 سانت باید باشن

 پیاز رو خلال میکنیم و داخل کره سرخ میکنیم تا طلایی بشه بعد گوشت گیاهیمون  رو خرد میکنیم و با پیاز ها تفت میدیم تا کمی سرخ بشن .  حالا بهش هویجهای خلال شده رو اضافه میکنیم و خوب تفت  میدیم تا هویجها کمی نرم تر بشن


حالا نصف پودر زیره و همه زیره های درسته همراه زرشک و فلفل سیاه رو اضافه میکنیم
 روی مواد اب  جوش رو  میریزیم و بهش زعفرون اضافه میکنیم . کشمش رو میشوریم  همراه نخود و اضافه میکنیم .




برنج این پلو باید نیم دانه باشه . برنج رو میشوریم همراه کمی نمک روی مواد میریزیم و سعی میکنیم زیاد مخلوط نکنیم

میزاریم کمی اب برنج کشیده بشه تا دم بکنیم . 2-3 قاشق از برنج رو جدا میکنیم و باهاش چند تا دلمه برگ درست میکنیم و روی برنج میندازیم 1-2 تا بوته سیر رو که پوست اضافیش رو جدا کردیم رو وسط برنج میزاریم . حالا روی قابلمه دم کنی میزاریم تا  برنجمون دم بکشه

حتی خیلی ها چند عدد تخم مرغ رو با پوست  درسته داخل قابلمه میندازن که خیلی هم لذیذ میشه

وقتی برنج خوب پخت اروم از روی برنج سیر و دلمه برگ مو و فلفل رو برمیداریم و میزاریم کنار و پلو رو داخل ظرف سرو میکشیم و روش دلمه رو همراه سیر و فلفل تزیین میکنیم . اون سیر  وسطی هست هااااااا فوقالعاده لذیذ میشه.


این خوراک خوشمزه همراه یک سالاد اشنا خورده میشه
سالادی که ازترکیب  پیاز - خیار و گوجه فرنگی تهیه میشه . تفاوتش با سالاد شیرازی ما این هست که شکل خورد کردن خیار و گوجه متفاوت هست و همه به صورت ورقه های خیلی نازک برش داده میشن و در نهایت 4-5 عدد ریحان بنفش خرد شده رو با سالاد مخلوط و نوش جان میکنن .






۲ نظر:

  1. مرسی لیلا جون. حتمن امتحان میکنم
    من عاشق پلو های چرب و چیلی و پر مخلفاتم.
    راستی، من یکبار خونه ی یک دوست بلوچ یک پلویی خوردم که بهش میگن هواری. خیلی دلم میخواد دستورش را پیدا کنم فکر میکنم همون بریانی افغانی باشه. اگه دستورش را داری ممنون میشم بگذاری. :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم عزیزم نوش جونتون باشه

      متاسفانه نمیدونم هواری چه نوع خوراکی هست

      شاد باشید

      حذف