سالاد قاصدک




هوا اینجا بهاری و عالیه . منم از فرصت استفاده میکنم و میرم طبیعت گردی و سعی میکنم از گیاهان خوراکی و مفید در طبیعت هم استفاده کنم .



همه ما گل قاصدک رو با اون گلهای زرد و زیباش میشناسیم . ولی در مورد خواصش چقدر اطلاعات داریم؟ ایا میدونید هزاران ساله که این گیاه مفید خوراکی  در اکثا نقاط دنیا به عنوان داروی گیاه  کاربرد داشته و داره؟




گل, برگ ,ساقه , ریشه  این گیاه خوراکی و قابل استفاده هست

این گیاه از نظر پزشکی قدیم ایران سرد و خشک است و از دیرباز برای درمان بیماری‌های کبدی بکار می‌رفته‌است.
قابض و مقوی معده‌است.
خوردن آن خونریزی از سینه را متوقف می‌کند.
قاعده آور است.
برای ازدیاد شیر نافع است و خانم‌های شیرده باید مقداری از آن را با سالاد بخورند
خنک‌کننده و معرق است.
ترشح صفرا را زیاد می‌کند.
خون را تصفیه می‌کند.
از عصاره آن شیاف درست می‌کنند که برای رفع ورم‌های درون اندام تناسلی بانوان و زهدان مفید است.
خوردن آب این گیاه مخلوط با روغن زیتون برای رفع مسمومیت مفید است.
ضماد ریشه آن را در محل نیش کژدم یا زنبور و یا مار می‌گذارند که بسیار مفید است.
اوره را رفع می‌کند.
کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
درمان کننده اگزما و بیماری‌های پوستی است.
درمان کننده کم خونی است.
رماتیسم و نقرس را درمان می‌کند.

این گیاه مفید سطح قند خون و انسولین را تنظیم میکند. وجود laevulin در قاصدک یک عامل مفید برای تحریک تولید انسولین در پانکراس است. این همچنین می تواند سطح قند خون را کنترل کند. داشتن طبیعت ادرار آور،  قاصدک باعث تکرر ادرار حذف قند اضافی و نمک کمک میکند

کلسیم عنصر لازم برای توسعه استخوان های ما است و قاصدک حاوی مقدار کلسیم. همچنین ویتامین C و leutin است . این باعث می شود استخوان ما قوی ترشود قاصدک هم درد آرتروز را کاهش می دهد و اسیدهای چرب موجود در آن درد استخوان را کاهش می دهد.

میزان بالای پتاسیم و فیبر در  قاصدک جایگزینی سدیم، به سطح فشار خون کمک میکند.





مواد لازم:


سبزی قاصدک : 1 دسته
کنسرو نخود : 3/4 پیمانه
گوجه فرنگی کوچک: 1 پیمانه دونیم شده
نمک دریایی
اب نصف یک عدد  لیمو ترش تازه
روغن زیتون : 1/4 پیمانه
جعفری خرد شده: 1 قاشق غذا خوری
کینوا پخته : 1/2 پیمانه




بهتره قاصدک رو موقع بهار وقتی که تازه و جوان هست و قبل از نشستن به گل بچینید تا تلخ نباشه . البته نوع پرورشی این گیاه در فروشگاهها کنار بقیه سبزیها هم به فروش میرسه ولی مزه تلخی داره و من ترجیح میدم از طبیعت خودم بچینم و استفاده کنم.



سبزی قاصدک رو بشورید و درشت خرد کنید
اب لیمو ترش تازه رو با روغن زیتون هم بزنید حدود 5 دقیقه نمک اضافه کنید  حالا نخود و جعفری ریز خرد شده رو بریزید توش و مخلوط کنید


همه مواد رو بریزید داخل یک ظرف بزرگ و هم بزنید. و داخل ظرف سرو بکشید


نوش جان






* کینوا چیست ؟

کینو-آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.


کینوا یک گیاه سنتی است که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد.
کینوا بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین گیاهخواران توصیه می‌شود.

کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تامین انرژی بدن است. کربوهیدرات‌ها برای متراکم کردن عضلات لازم است. دانه کینوا Quinoa با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان دارای فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به دیگر غلات است. این بدان معناست که این دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون موثر است. دانه های خوراکی علاوه بر کینوا با نامهای برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز خوانده میشوند.


مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه سبزی‌های تازه و مقدار کمی روغن زیتون یک وعده غذایی کامل به‌شمار می‌آید.

کینوا و برنج قهوه‌ای کینوا یکی از آن غلات کامل و خیلی مغذی است که اتفاقاً پروتئین بیشتری نیز نسبت به هم خانواده‌های خود دارد. می‌توان گفت یک پیاله‌ی 250 میلی لیتری کینوای پخته شده حاوی 8 گرم پروتئین است.

کینوا نیز مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است. در آمریکای جنوبی یعنی وطن اصلی این دانه‌ی مغزی آن را مادر غلات می‌دانند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند به راحتی می‌توانند از این دانه استفاده کنند چون کینوا فاقد گلوتن است. محققان دانشگاه Wake Forest در ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که روزانه دو فنجان و نصفی غلات کامل مصرف می‌کنند به میزان 21 درصد کمتر از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند. جو دو سر و کینوا جزء دانه‌های بسیار مفید محسوب می‌شوند. این دو ماده‌ی غذایی منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای محلول در آب و غیر محلول در آب هستند.








۴ نظر:

  1. دست تان درد نكند خانم مهربانم من عاشق غذا هاي شما هستم قربان اين همه لطف و مرحمت تان ميتوانيد اسم قاسدك به انگليسي چيست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جووونتون باشه عزیزم تشکر از لطف شما

      اسمش Dandelion

      شاد باشید

      حذف
  2. جهان سپاس قربان شما از اين كه زحمت كشيديد لطف نموديد و به سوال من جواب گفتيد قربان تان

    پاسخحذف