ترخینه سبزیجات




ترخینه به روش ترکی

خشك‌كردن میوه و سبزی از گذشته تاكنون یكی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی محسوب می‌شودو قدمتی دیرینه دارد و تاریخچه آن به هزاران سال پیش می‌رسد. یكی از مهم‌ترین دلایلی كه مردم آن دوران به چنین شیوه نگهداری مواد غذایی روی می‌آوردند، تهیه آذوقه زمستانی بوده است.

البته این سنت خوب تا به حال بخوبی حفظ‌ شده، هنوز هم مورد توجه است و طرفداران بسیاری دارد.

به طور كلی خشك‌كردن به معنای خارج كردن آب موجود در ماده غذایی از طریق تبخیر در شرایط كنترل شده است. یكی از دلایلی كه باعث ‌شده هنوز این روش نگهداری مواد غذایی حفظ شود، زمان ماندگاری زیادی است كه برای مواد غذایی ایجاد می‌كند. که ترخینه نمونه ای از این محصول است .

 ترخینه در کشورهایی چون  ترکیه - یونان - بوسنی - البانیا -عراق  - صربستان - مصر - بلغارستان و روسیه  تهیه میشود که متاسفانه فقط یک مدل از دهها مدل ترخینه در ایران به صورت سنتی با گندم ودوغ تهیه  میشود  ..
ترخینه ای که در ایران تهیه میشود در تمامی کشورهای ذکر شده هم تولید و مصرف میشود

عده ای صاحب نظر معتقد هستند که ترخینه کلمه ای است یونانی که اولین باردر قرن اول برای تهیه آذوقه زمستانی توسط مردمان ان سرزمین  تهیه شده است

ترخینه تشکیل شده از ماست و یا شیر, ارد گندم یا جو بعلاوه سبزیجات که به مدت زمانی معلومی تخمیر و با افتاب خشک میشود








مواد لازم:

گوجه فرنگی: 3 کیلو
فلفل دلمه ای قرمز: 3 کیلو
نعناع تازه یک دسته
جعفری تازه یک دسته
پیاز : 2 کیلو
ماست کیسه : 2 کیلو
ارد حدود 7 کیلو بعلاوه به قدری که نیاز هست
 نمک 4 قاشق غذا خوری





همه سبزیجات رو درشت خرد میکنیم و داخل قابلمه میریزیم و میزاریم روی حرارت تا با اب خودش  سبزیجات در حد له شدن  بپزه

اگر اب زیادی داشت میزاریم تا کمی ابش کم بشه و بعد با میکسر دستی یا بلندر خوب مواد رو پوره میکنیم ( اگر اب سبزیجات زیاد باشه باعث میشه ارد بیشتری استفاده بشه و از کیفیت ترخینمون کم میشه)




حالا مواد رو از یک صافی رد میکنیم و میزاریم کمی از حرارت بیوفته اما سرد نشه  بعد بهش ماست اضافه میکنیم

ماست رو کم کم اضافه میکنیم تا نبره 

حالا  تا وقتی که خمیر درست بشه بهش ارد اضافه میکنیم  و ورز میدیم تا خمیر خوب با مواد مخلوط بشه خمیرنباید سفت باشه تقریبا باید خمیر شل باشه اما نه خیلی زیاد



همه رو خوب مخلوط میکنیم  در ظرف رو میزاریم و میزاریم داخل اتاق و یا جایی که دمای هواش 30-35 درجه باشه به مدت 3 روزتا خمیر کمی بترشه و پف کنه.


بعد از سه روز  سینی حاضر میکنیم و توش دستمال تمیز کتان پهن میکنیم روش یک لایه نازک ارد میپاشیم

خمیر رو با قاشق  روی دستمال  میریزیم  با فاصله و میزاریم جلوی افتاب تا خشک بشه  صبح این کار رو بکنید بزارید جلو افتاب تا غروب قشنگ خشک میشه ( سینی من کوچیک بود خمیر هام به هم چسبید .. اینجوری دیرتر خشک میشه)






وقتی خمیرمون کمی خشک شد باید هر چند ساعت یکبار مواد رو پشت رو کنیم  و هر بار هر تکه خمیر رو به سه چهار قسمت تکه تکه میکنیم


بعد از خشک شدن اونها رو میریزیم داخل بلندر و یا فود پراسسر و خوب پودرش میکنیم . بعد از الک ریز ردش میکنیم تا اگر دونه درشتی داره جدا بشه و اونها رو دوباره نرم میکنیم . بعد برای اینکه مطمئن بشیم کامل ترخینه ما خشک شده دوباره چند ساعت میریزیم داخل سینی میزاریم جلوی افتاب



ترخینه ما حاضره .. حالا میتونیم پودر ترخینه رو داخل یک شیشه خشک و تمیز بریزیم و درش رو محکم ببندیم

و در جای خشک و خنک نگهداری کنیم..  

این پودر بیس  سوپ های بسیار خوشمزست که میتونه تو روزهای  که  خسته اید زودی حاضر بشه و بهتون کلی انرژی بده

بهتون قول میدم از خودنش نهایت لذت رو ببرید



منتظر دستورات انواع سوپ با این ترخینه لذیذ باشید




نوش جان


* دستور ماست چکیده رو اینجـــــــــــــا ببینید ( روی کلمه اینجا کلیک کنید)






۴ نظر:

  1. سلام
    ترخینه به علت اینکه یک غذای تخمیری و پروبیوتیک است (نباید دوباره بخته شود چون باعث از بین رفتن باکتریهای پروبیوتیک می شود). البته ترخینه سنتی با بلغور گندم و بعد از حدود 10 روز آماده می شود. با نخود یا حبوبات دیگر هم می توان نوعی حموص تخمیری تهیه کرد. که سرسار از پروتئین و ویتامین کِی-2 است.

    پاسخحذف
  2. سلام دوست عزيز ،براسوپ اين پودر خشك شده را در اب بريزم بتنهاي ميشه يه خورد يا بايد چيزي اضافه بشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دو پست بالاتر دستور سوپ رو گذاشتم میتونید ببینید

      حذف
  3. ما چند مدل ترخینه درست میکنیم. البته خودم که نه، منظورم توی خطه ی ماست. یه مدلش با شیر و آرد و بلغور گندم درست میشه که بهش میگیم بلغورشیر و خیلی دوست داریم. توی سوپش پیاز و عدس و ماش و شلغم و سیب زمینی نگینی و شنبلیله خشک میریزیم و به جای آب هم شیر میریزیم. البته اونایی که گوشت میخورن گوشت هم میریزن. ما چون گیاه خواریم نمیریزیم.
    یه مدل دیگه ش هم هست که بهش میگیم بلغور ترش که آرد و ماست و یه عالم ادویه ی خوشمزه داره مثلا رازیانه و زیره و این جور چیزا به صورت درسته و تخمیری هم هست. اون رو هم با پیاز و سیب زمینی درست میکنیم و با نون خورده میشه. یه طعم ترش و برشته ای داره.
    متاسفانه دستور تهیه ی هیچ کدوم رو به صورت دقیق نمیدونم.

    پاسخحذف