کوسکوس مراکشی


کوسکوس غذایی محبوب در بسیاری از کشورهای بربر است. در ساخت این غذا از سمولینای گندم و آرد گندم استفاده می‌شود.  کوسکوس سنتی برای آماده‌سازی نیاز به زمان زیادی دارد و معمولاً بخارپز می‌شود .
کوسکوس از نظر غذایی جزو سالم‌ترین محصولات غله‌ای است. دوبرابر پاستا، ویتامین ب۶، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک داره و به ازای هر ۱۰۰ کالری، ۳.۶گرم پروتئین دارد. چربی موجود در هر ۱۰۰ کالری آن از هردوی برنج و پاستا کمتر است.




مواد لازم:

Couscous  کوسکوس: 250 گرم
پیاز ریز: 5-8 عدد
سیر: 2 حبه له شده
گشنیز: یک دسته کوچک
سیب زمینی:4 عدد ریز دونیم شده
هویج: 1 عدد درشت
کدو: 1 عدد درشت
شلغم : 1 عدد 4 نیم شده
مرغ : 250 گرم
فلفل سبز بلند تند :1-2 عدد
نخود: 1 قوطی کنسرو
گوجه فرنگی له شده:2 عدد
پودر زنجبیل:1/2 قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه:1/2 قاشق چای خوری
پودر زعفران:1/5 قاشق چای خوری
زردچوبه: 1/4 قاشق چای خوری
پودر فلفل قرمز:1/2 قاشق چای خوری
نمک: مقداری
اب :1 پیمانه جوشیده
کره:1 قاشق چای خوری + 1 قاشق برای داخل کوس کوس











طبق معمول من به جای مرغ ازمرغ  گیاهی کرن  استفاده کردم.  شرکت کرن محصولات گوشتی متنوع گیاهی زیادی داره که از نوعی قارچ خزه ای تهیه میشه و به قدری شبیه گوشت هستند که باور نکردنی هست. داخل غذاها  به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست که گیاهی هست. با این محصول میتونید اکثر غذاهای گوشتی رو درست کنید با همون مزه و شکل




این گوشتهای گیاهی درصد چربیشون نسبت به گوشت حیوانی 0 یا خیلی کم هست  و اینکه دارای  پروتئین بیشتری  نسبت به گوشت حیوانی هستند و از فیبر بالایی برخوردارند.



اینجــــــــــــــــــــــــــــــا میتونید تنوع محصولاتش رو ببینید.
محصولات دیگری هم داره که توی این سایت نیست.




کوسکوس به‌ صورت سنتی همراه با گوشت و خورش سبزیجات سرو می‌شود. من چون گیاه خوار هستم از مرغ گیاهی استفاده کردم ولی بدون اون هم بسیار لذیذ هست و میتونید به صورت گیاهی درست کنید و نوش جان کنید .

برای پخت این غذای خوشمزه نیاز داریم به یک ظرف مخصوص کوس کوس  که از دو بخش تشکیل شده یک قسمت پایین که قابلمش هست و توش خورشت کوس کوس پخته میشه و قسمت بالایی سبد کوس کوس که توش کوس کوس رو دم میکنن

و نیاز داریم به 2 تا دست تمیز :) پس قبل از شروع به کار دستهاتون رو خوب بشورید .


داخل قابلمه کره رو بزارید اب بشه . پیازهای پوست گرفته شده رو همراه با مرغ بریزید و تفت بدید تا وقتی که روی پیازها کمی سرخ بشه فلفل رو دونیم کنید وهمراه سیر اضافه کنید یه تفت بدید .
حالا همه ادویه ها رو اضافه کنید و مخلوط کنید و پوره گوجه فرنگی ها رو اضافه کنید . یک تفت کوچیک بدید و مقداری اب بریزید .. گشنیز رو درشت خورد کنید و اضافه کنید


بزارید تا اب خورشت به جوش بیاد. چون من مرغ گیاهی استفاده کردم نیازی به پخت نداره برای همین بلافاصله بعد از جوش اومدن  سیب زمینی ها رو اضافه میکنیم و میزاریم تا سیب زمینی ها کمی نیم پز بشه


برای این دستور حتما از کوسکوس ریز استفاده کنید چون کوس کوس سایزهای متفاوتی داره که برای این دستور ریزترینش استفاده میشه.

کوسکوس رو داخل ظرفی بریزید و روش 1/4 پیمانه از اب جوش رو بریزید و با کمک هر دو دست کوس کوس رو هم بزنید و بین دو تا دست ورز بدید  اگر دونه ای به هم چسبیده باشه جدا کنید.


سبد روی قابلمه رو حاضر کنید و کوسکوس رو داخل سبد بریزید . و بزارید روی قالبمه زیر حرارت رو کم کنید درش روبزارید تا وقتی که سیب زمینی ها نیم پز بشن .  بعد کوسکوس رو بردارید دوباره داخل ظرفی بریزید و دوباره با کمک دو دست اون رو بین دوتا دستتون ماساژ بدید تا اینکه دونه های چسبیده از هم جدا بشه .

کوسکوس باید مثل برنج هر یک دونش جدا باشه و به هم نچسبه. حالا نیم پیمانه اب باقی مانده رو میریزیم داخل کوس کوس و دوباره با دستهامون ماساژ میدیم .







بعد هویج ها و شلغم رو به درون قابلمه اضافه میکنیم .
سبد حاوی کوس کوس رو دوباره میزاریم روی قابلمه درش رو میبندیم تا باز دم بکشه

در مرحله اخر بعد از پخت هویج و شلغم و سیب زمینی کدوها رو اضافه میکنیم و میزاریم تا بپزن .

چون من نخود کنسروی استفاده کردم اخر از همه اضافش میکنم تا نخودهام له نشن .


کوسکوس وقتی دم میکشه حجمش کمی زیاد میشه و نرمتر میشه . موقع سرو کوسکوس رو داخل ظرفی میریزیم و 1 قاشق کره و کمی نمک بهش اضافه میکنیم و با دست خوب ماساژ میدیدم تا همه دونه ها از هم جدا بشن و کره به خوردشون بره .


حالا یک ظرف بزرگی رو حاضر میکنیم و کوسکوس رو به شکل تپه ای میریزیم مرکز ظرفمون و وسطش رو با کمک دست خالی میکنیم . حالا کمی از سس خورشت میریزیم روی کوس کوس خیلی کم

و بعد مواد سبزیجاتمون رو میریزیم مرکز ظرف . مابقی سس خورشت رو میریزیم داخل یک ظرف جدا و میزاریم رو میز تا هر کی دوست داشت استفاده کنه .



بسیااااااار لذیذ هست .





۱۰ نظر:

  1. چقدر هوس انگیز شده این ظرفت، اما خیلی زحمت داره ها لیلا جان ، واقعا خسته نباشی ، من تا حالا خودم درست نکردم ، اما خوردم ، به هر حال دستت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت جای شما خالی
      اره یکم دردسر داره
      :D هی باید ماساژ بدی

      حذف
  2. لیلا جون تا حالا کینوآ خوردین؟ اونم عالیه. فکر کنم از کوسکوس هم بهتر و غنی تره
    Quinoa

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله خیلی دوست دارم

      بیشتر برای سالاد استفاده میکنیم ما

      غنی از پروتئین هست

      حذف
  3. حوصله و سلیقه تون تحسین بر انگیزه. دستت درد نکنه .زنده باشی خاتون

    پاسخحذف
  4. سلام این ماده اولیش تو ایران نیس منم خیلی خیلی دوس دارم امتحانش کنم چیکار کنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام میتونید با برنج امتحانش کنید اگر منظورتون کوس کوس هست

      حذف
    2. کوسکوس به این اسم حتما تو ایرتن نیست ولی به اسم سمولینا بپرسین چون اردش هست تو ایران باید درشتتشم باشه

      حذف
  5. سلام؛ ممنون از دستور خوبتون؛ ميشه درمورد مرغ گياهي بيشتر توضيح بدين؟

    پاسخحذف