نان چاودار



چاودار از نظر شکل مابین گندم و یولاف است.رنگ کدر خاک آلود دارد.فاقد پوسته (هال) می باشد





مواد لازم:

 Pumpernickel Flour  ارد چاودار   : 3/4 پیمانه
Bread Flour ارد سفید نان: 1 پیمانه
اب ولرم : 3/4 پیمانه کمی کمتر
خمیر مایه فوری: 2 قاشق چای خوری
کمی روغن زیتون
نمک دریایی:1/2 قاشق چای خوری
Caramel Color    رنگ کارامل : 1 قاشق غذا خوری
پودر زیره سیاه:1/4 قاشق چای خوری





 ارد ها رو به همراه نمک- رنگ کارامل -خمیر مایه - پودر زیره داخل همزن بریزید و اب  رو کم کم اضافه کنید . و هم بزنید .

خمیر باید حالت لاستیکی و بدست نچسب داشته باشه و البته نباید خیلی سفت باشه .اگر خمیر شل شد نگران نباشید با اضافه کردن ارد نان سفید اون رو از چسبندگی در بیارید.



اول نیم پیمانه اب بریزید بعد ما بقی اب رو کم کم اضافه کنید اگر خمیرتون خیلی خشک بود خیلی کم باز اب بریزید و هم بزنید . تقریبا 2 دقیقه هم بزنید و بزارید خمیر به مدت 5 دقیقه استراحت کنه و دوباره به مدت 5 دقیقه هم بزنید.


خمیر باورز دادن به اندازه چسبندگیش رو از دست میده و حالتی پلاستیکی اما در عین حال نرمی به خودش میگیره


روی میز خیلی کم روغن زیتون بمالید در حد چند قطره و خمیر رو روش پهن کنید و از یک طرف شروع به رول کردن کنیدو در نهایت به شکلی در بیارید که در عکس میبینید. زیر خمیر رو مقداری ارد ذرت بزنید تا از چسبندگی به روی کاغذ روغنی جلوگیری بشه .
بزارید داخل سینی که توش کاغذ روغنی پهن کردید.








بزارید خمیر رو داخل فر و روش رو  با سلفون بپوشانید یک قابلمه اب جوش رو هم بزارید داخل فر و درش رو بزارید تا خمیر ور بیاد تقریبا به مدت 1 - 1و نیم ساعت و یا تا وقتی که سایز خمیرتون دو برابر بشه. هر چند دقیقه یک بار به خمیرتون سر بکشید تا مانع ور اومدن زیادی خمیر بشید.



حالا خمیر رو بیارید بیرون و با یک کارد که دندانه داره خیلی سریع  روی خمیر برش بدید.

داشتن همچین کاردی خیلی مهم هست چون اگر دندانه های کارد فرق داشته باشه و یا صاف باشه پف خمیر رو از بین میبره و دیگه خمیر نون خوبی بهتون نمیده پس حتما کاردتون مناسب این کار باشه.


برش زدن نان با کارد مناسب قلق خاص خودش رو داره که باعث میشه به بافت نون اسیب نزنه و پفش رو خراب نکنه . باید دقیقا از وسط کارد شروع کنید و بکشید به طرف خودتون تا در نهایت در نوک کارد برشتون تموم شده باشه . از بالای کارد هیچوقت برش  زدن رو شروع نکنید.


البته اگر دسترسی به این کارد مناسب ندارید خیلی راحت میتونید خمیر رو داخل قالب لوف مستطیلی شکل بزارید و بعد از ور اومدن بدون برش بزارید تا نونتون بپزه



فر رونیم ساعت قبل روی 375 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم بشه
بعد  داخل فر یک ظرف بزارید و توش به اندازه 2 لیوان اب در حال جوش بریزید و سینی رو بزارید داخل فر و کمی اب داخل فر اسپری کنید و بلافاصله درش رو ببینید و بزارید نونتون به مدت 20-30 دقیقه بپزه









*برای عکس دومی که میبینید دو رنگ هست یک خمیر سفید با ارد سفید نان درست میکنیم دقیقا  همین دستور رو فقط به جای ارد چاودار ارد سفید میریزیم و خمیر ها رو گرد باز میکنیم و روی هم میزاریم و رول میکنیم.


* با کلیک کردن روی عکس کارد اون رو در سایز بزرگتر مشاهده کنید.

* اگر دستگاه برای درست کردن خمیر ندارید بهتر هست بیخیال درست کردن این نون بشید. چون ورز دادن درست و به اندازه خیلی مهم هست اگر دستهای قویی دارید خوش به سعادتتون :)

* برای نان دومی من از 2 قاشق چای خوری caraway seed استفاده کردم

* اگر به رنگ کارمل دسترسی ندارید میتونید از 1 قاشق غذا خوری پودر کاکائو تیره استفاده کنید + 2 قاشق غذا خوری  ملاسس  molasses


نوش جوون





۲ نظر:

  1. خیلی عااالی شدن لیلا جون. واقعا هنرمندی:)

    پاسخحذف
  2. سلام لیلا خانوم هنرمند.این نونها مثل قبلیها خیلی به آدم چشمک می زنند.من هرروز صبح که می رم سراغ کامپیوتر.اولین پیجی که باز می کنم سایت شماست.و منتظر یه دستور جدید هستم.با دیده ای نونها خیلی خوشحال شدم ولی وقتی دیدم نوشتی بدون دستگاه باید بی خیال پختش شد ناراحت شدم.اخه همیشه نون های تو رو درست می کنم.و همشونم عالی در میان و من اینهارو مدیون هنرمندی شما و دستورات دقیقتون می دونم.مرسی از بابت هم چیز .اگه میشه این نون خوشکل و خوشمزه رو با دستوری بذاری که بشه با دست هم ورز داد ممنون میشم..آخه می خواه اینو هم امتحان کنم.جالبه که زیره سیاه رو شما پیدا کردین آخه من از هر کجا پرسیدم گفتن تو آمریکا کشت نمیشه واسه همین از ایران واسم پست کردن. D: ببخشید که با پرحرفیهام سرتو درد آوردم.باز هم ممنون از بابت دستورات خوب آشپزیت.مرسی.

    پاسخحذف