بورانی برگ چغندر



یه غذای ساده سریع و تنبلانه ولی پر خاصیت و خوشمزه


با وارد کردن برگ‌های چغندر به رژیم غذایی روزانه‌ی خود می‌توانید ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین نمایید.

ویتامین C نقش اساسی و مهمی برای بدن داشته و از طرفی بدن توانایی ذخیره کردن این ویتامین را ندارد و اگر این ویتامین بیش از نیاز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع می‌شود و ذخیره نمی‌گردد و لذا رساندن ویتامین C به بدن به طور روزانه توصیه می‌شود. ویتامین C به بازسازی بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده‌ی بدن کمک کرده و همچنین وجود آن برای التیام یافتن زخم‌ها ضروری است.

برگ‌های چغندر همچنین دارای بتاکاروتن بالایی هستند. بتاکاروتن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در کنار ویتامین C نقش اساسی در حفظ و تقویت سلامت بدن به ویژه به هنگام بروز بیماری‌ها و یا جراحت‌ها دارد.
به گزارش «ehow» چیزی که اغلب مردم از آن بی خبر هستند این است که برگ‌های آن سرشار از فولات و بتاکاروتن است.

این گیاه غنی از آنتی اکسیدان در صورتی که مرتب مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی را کاهش می‌دهد.

مصرف آن برای پوست بسیار مفید است و علاوه بر شادابی پوست، عملکرد یک پاک کننده خوب را دارد. از برگ‌های سبز چغندر که رگه‌های قرمز در آن دیده می‌شود می‌توان در برخی غذاها مانند سوپ و یا برخی خوراک‌ها استفاده کرد.
برگ چغندر حاوی کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات‌ها یکی از منابع مهم برای بدن در تأمین انرژی و سوخت می‌باشند. هم‌چنین نقش اساسی در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فیبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوی فیبر نیز می‌باشد.
برگ چغندر حاوی مقداری آهن است. آهن از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد که در ساخت گلبول‌های قرمز خون مؤثر است. آهن همچنین به تنظیم رشد سلول‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین برگ‌های چغندر حاوی کلسیم می‌باشند.

کلسیم به سلامت و استحکام دندان‌ها و استخوان کمک می‌کند.


از طرفی کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی مانند حالت تهوع، سردرد و عصبی شدن دارد. کمبود کلسیم در بدن می‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود.





مواد لازم:
یک دسته برگ چغندر بزرگ
تخم مرغ:1-2 عدد
نصف یک عدد پیاز سفید و یا 1 عدد Shallot
سیر :2 حبه درشت
نمک فلفل قرمز و زردچوبه
ماست و سیر



پیاز رو ریز خرد میکنیم در مقداری روغن سرخ میکنیم بعد سیر ها رو له و ریز خورد میکنیم و به پیاز اضافه میکنیم و تفت میدیم. نمک زردچوبه و فلفل میزنیم.


برگهای چغندر رو میشوریم و ریز خورد میکنیم. قست ساقه برگها رو جدا میکنیم و جدا خرد میکنیم.




ساقه های ریز خرد شده رو میریزیم توی ظرف دیگه و بهش خیلی کم اب میریزیم و درش رو میزاریم تا بپزه

برگهای خورد شده چغندر رو به پیاز اضافه میکنیم و هم میزنیم تا نرم بشن . بعد ساقه های پخته شده رو که ابشون خوب کشیده شده رو به برگ چغندر اضافه مکنیم تفت میدیم تا ابی که از چغندر ها خارج میشه بخار بشن.

حالا برگها رو با قاشق به یک گوشه تابه جمع میکنیم تا کمی جا باز بشه و 1-2 تا تخم مرغ میشکنیم توش وقتی تخم مرغها بسته شدن با قاشق تکه تکه میکنیم و مخلوط برگها ی چغندر میکنیم.




کمی ماست و سیر حاضر میکنیم و با نون نوششش جان میکنیم.






۱۰ نظر:

  1. Cha alli va eshtaha avar. Albta man az barg hai chaghonadr pakoura dorost mikonam. Khaili khoba ka ye dstore dega ham yad gereftam. Mamnoon. Saayeh.

    پاسخحذف
  2. چه خوشرنگ شده ، لطفا با اون نان بربری ی لقمه بده به من تا کسی از راه نرسیده

    پاسخحذف
  3. بسیار زیبا و خوشمزه به نظر میاد حتما برای شام امشب امتحان خواهم کرد
    ممنون از شما

    پاسخحذف
  4. عالی شده لیلا جان تا حالا چی درست کردید که عالی نشده باشه ......مثل همیشه میدرخشه..خوشگل و هوس انگیز ...جای منو هم گاهی وقتا که یادتون افتاد خالی کنید...نوش جونتون
    ♥ ♥ ♥

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم صفا جون لطف دارید عزیزم

      جاتون خالی خانومی

      حذف
  5. من تا به حال بورانی برگ چقندر نخوردم ،ما فقط برگ چقندر رو تو آش می ریزیم .ولی خیلی جالبه و خوشمزه به نطر میاد ، باید امتحانش کنم .دستتون درد نکنه و نوش جان

    پاسخحذف