طرز تهیه جوانه ماش



 در جوانه عدس و ماش دو ماده وجود دارد که وقتي وارد بدن مي شوند، سلول هاي سرطاني را به تدريج از بين مي برند. جوانه سويا از لحاظ ارزش غذايي با گوشت رقابت مي کند و ضررهاي گوشت را نيز ندارد، همچنين از لحاظ وجود ويتامين C، رقيب گوجه فرنگي است.
جوانه داراي اسيدهاي آمينه، اسيدهاي چرب، قند طبيعي و مقدار زيادي املاح معدني است و اگر چند نوع آن با هم خورده شوند مي توان گفت که همه مواد ضروري بدن را به آن رسانده ايم. باورکردني نيست که چنين موادغذايي ارزاني تا اين حد از لحاظ ارزش غذايي کامل و مفيد باشند.
به هنگام مصرف جوانه ها، ديگر نگران نخواهيد بود که آلوده به کود، سم شيميايي يا ساير موادآلوده باشد، زيرا اين مواد حيات بخش به دست و زير نظر خود ما تهيه شده اند.
براي تهيه جوانه چيزهايي که لازم داريد يک شيشه خالي، کمي آب و کمي دانه است. البته مي توانيد جوانه ها را درست مانند سبزه عيد نوروز تهيه کنيد و پس از ديده شدن جوانه هاي کوچک سبز ، آن را مصرف کنيد. وقتي دانه را در آب خيس مي کنيد، آنزيم هاي موجود در آن که تا آن زمان به صورت غيرفعال در دانه وجود داشتند، فعال مي شوند و نشاسته موجود در دانه تبديل به قند مي شود. پروتئين تبديل به اسيدهاي آمينه مي شود و چربي اشباع مبدل به اسيد چرب مي شود. اين فعاليت آنزيمي در جوانه، باعث تحريک فعاليت هاي آنزيمي در بدن انسان و سلامت و نشاط مي گردد.
تهيه انواع جوانه ها
تميزترين، مفيدترين و بي دردسرترين غذايي که مي توان در زمان ما پيدا کرد، آنهايي هستند که به وسيله خود ما و در خانه درست مي شوند، مثل انواع جوانه ها، ماست، پنير، نان، سبزي خوردن. تهيه جوانه ها هم کار بسيار آساني است و ما ايرانيان با سبزکردن انواع دانه ها براي سبزه شب عيد، آشنايي زيادي با تهيه جوانه داريم. محل تهيه جوانه بايد کمي گرم باشد. مثلاً يک طاقچه بالاي شوفاژ يا نزديک اجاق و يا يک قفسه که هوا در آن جريان داشته باشد ولي سرد نباشد.
براي آن که گرد و غبار روي جوانه ننشيند ، روي شيشه يا سيني را با تنزيبي بپوشانيد. توجه کنيد که از هر يک قاشق غذاخوري دانه غلات، هشت قاشق جوانه به دست مي آيد.

وسايل لازم براي تهيه جوانه:
- يک شيشه دهان گشاد نسبتاً بزرگ يا يک سيني کوچک که لبه آن اندکي بلند باشد،
- يک تکه ململ يا تنزيب و چند کش لاستيکي
- يک آب کش و يا يک چاي صاف کن بزرگ

طرز تهيه:
- دانه ها را در آب خيس کنيد و آن را در جاي نيم گرمي قرار دهيد

-  وقتی شروع به جوانه زدن کرد آن را در شيشه و يا سيني کوچک بريزيد و پارچه مرطوبي روي آن بکشيد

- پس از آب کش کردن، آن را به آرامي زيرشير آب بگيريد و سپس بگذاريد در همان آب کش، کاملاً آبش جدا شود تا نپوسد.و هر صبح و شب عمل شستن( به آرامي ) و آب کش کردن را تکرار کنيد. در تابستان وقتي هوا خيلي گرم است عمل شستن را سه بار در شبانه روز تکرار کنيد. در تمام اين مدت ظرف را در محلي تاريک و نسبتاً گرم نگاه داريد. توجه کنيد که بايد اندکي آب در انتهاي دانه ها وجود داشته باشد.
- اگر حرارت محيط حدود 22 درجه سانتي گراد و محل آن تاريک باشد، دانه خيلي زود جوانه هایشان رشد  مي کند. بسته به نوع دانه، بين سه تا پنج روز و گاهي بيشتر مي توانيد جوانه را از تاريکي درآوريد و پشت پنجره رو به آفتاب بگذاريد. جوانه را هميشه مرطوب نگاه داريد تا اندکي بيشتر رشد کند ( آب کش کردن را فراموش نکنيد).
- پس از يک تا دو روز ماندن در جلوي نور خورشيد، جوانه آماده مصرف است. آن را يک بار ديگر به آرامي آب کش کنيد و در ظرفي دربسته اي در يخچال نگه داريد و به تدريج مصرف کنيد.
اگر بخواهيد پوسته روي بعضي از جوانه ها ( مانند ماش يا سويا ) را از آن ها جدا کنيد، جوانه آماده شده را در کاسه اي بريزيد و آن را پر از آب کنيد. سپس به آرامي آن را هم بزنيد. پوسته ها روي آب مي آيند، ولي بهتر است پوسته ها را از جوانه ها جدا نکنيد، زيرا همين پوسته ها داراي مقدار زيادي فيبر هستند که براي کار دستگاه گوارش بسيار مفيدند.
بعضي از دانه ها مانند عدس، سويا، نخود، و مانند آن را يکي دو بار در روز زير و رو کنيد تا همه آنها هوا بگيرند و جوانه بزنند.
بعضي دانه ها زودتر و برخي ديرتر جوانه مي زنند، ولي اگر دانه کهنه باشد جوانه نمي زند. هميشه بهترين نوع دانه را بخريد و تا آنجا که ممکن است دانه هايي را بخريد که به آنها سموم نباتي نزده اند.
بدين گونه انواع مختلف موادمعدني را با خوردن جوانه ها به بدن خود مي رسانيد. مي توانيد دانه ي هر نوع سبزي را سبز و سپس مصرف کنيد.( به جز سيب زميني، گوجه فرنگي و لوبيا چشم بلبلي که مسموم کننده اند).
آسان ترين دانه ها براي جوانه زدن عبارت اند از: يونجه، ماش، عدس، شنبليله، تربچه، نخود و گندم و پس از آن ها تخمه آفتاب گردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبياها مانند سويا ، جو، ذرت و ارزن.
از ميان جوانه ها، دانه سويا بسيار مغذي است. توجه کنيد که دانه سويا تازه باشد، پوستش شکسته نباشد و دانه نصف نشده باشد.
زمان لازم براي تهيه جوانه ها:
الف- دانه هاي که بايد حدود 6 تا 8 ساعت خيس کنيد:
يونجه ( مدت جوانه زدن : 6-5 روز )
شنبليله ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )
تربچه ( مدت جوانه زدن : 5-4 روز )
کنجد ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )

ب- دانه هايي که بايد حدود 10 تا 18 ساعت خيس کنيد:
نخود ( مدت جوانه زدن : 4-3 روز )
عدس ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
ماش ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
سويا ( مدت جوانه زدن : 5-3 روز )
آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : 2-1 روز )
گندم ( مدت جوانه زدن : 3-2 روز )
چاودار ( مدت جوانه زدن :3-2 روز )
ارزن ( مدت جوانه زدن :4-3 روز )









۱۳ نظر:

  1. لیلا جان ممنون از این اطلاعات بدرد بخور
    عزیزم من نفهمیدم بعد از اینکه شب تا صبح خیس خوردن بعد ش که شستیمش باید چکار کنیم ؟
    یعنی در اون طرفی که گفتی بذاریم ؟
    ممنون از تو شاد باشی

    پاسخحذف
  2. لیلا جون توی یک ظرفی خیسش میکنم و هر روز ابکش میکنیمش تا زمانی که جوانه بزند یه کوچولو
    بعد میریزیم داخل یه سینی یا بطری دهن گشاد

    پاسخحذف
  3. Salam leila jan man mikastam samano dorost konam vali gandomam aslan rishe nakard man 2 roz gandoma ra dakhele ab gozashtam va bad rikhtam toye parche be modate 2 roz va bad roye sini va parche namnak gozashtam rosh vali hich rishe nakard be nazare shoma kojaye kar moshkel dare lotfan komakam konid

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوستم
      اگر گندمت کهنه باشه گندم چند سال پیش ریشه نمیکنه یا تک و توک ریشه میکنه
      اما اگر گندمت مال امسال باشه زودی ریشه میکنه
      وقتی گندم توی اب نوک زد باید بریزی تو پارچه مرطوب قبل از نوک نزدن بریزی ریشه نمیکنه

      دلیل دیگه ای نمیدون برای ریشه نکردن گندم

      حذف
  4. یخ سوال داشتم . من جوونه ماش درست کردم امروز روز ششم بود . الان دیدم ریشه کردن جوونه هام ! ینی خراب شدن؟ خیلی ناراحتم :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. احتمالا جاش تاریک بوده نور نرسیده شروع کرده به ریشه زدن
      وگرنه نباید ریشه کنه عزیزم

      حذف
  5. عالی هستن دستتون درد نکنه

    پاسخحذف
  6. یکی از یکی بهتر دستتون درد نکنه

    پاسخحذف
  7. خیلی عالیه.متشکرم

    پاسخحذف
  8. سلام، ممنون از بابت این مطلب.
    من همین مراحل رو انجام دادم، اولش بعد از یک روز یه ریشه اومد بیرون از هر کدوم از دونه‌های ماش، بعد بعد از ۲، ۳ روز جوانه‌ها آمدن بیرون.
    و حالا مساله اینه که خود دانهٔ ماش رو چیکار کنیم ؟
    آیا شما اینا رو دونه دونه میکنین از دونه شون ؟
    راه اسونتری هست؟
    یا اینکه خود دونه‌ها رو هم مصرف می‌کنین ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم من همه ماشها رو یکدست ریختم داخل یک بشقاب
      وقتی رشد کردن با کمک یک قیچی از ته همه رو چیدم
      راحت و ساده

      حذف